آموزش اندروید فصل اول قسمت هفتم – اولین برنامه

آموزش اندروید فصل اول

در قسمت هفتم آموزش اندروید اقدام به ایجاد و اجرا اولین برنامه اندروید میکنیم و نتیجه را در دستگاه های مجازی مشاهده میکنیم و در رابطه با معماری یک پروژه اندروید بیشتر بحث میکنیم.

آموزش اندروید فصل اول قسمت هفتم – اولین برنامه

توجه : برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید.

ایجاد اولین برنامه اندروید

بعد از دانلود و نصب برنامه های مورد نیاز که در آموزش قبل کاملا توضیح داده شد حال میتوان شروع به برنامه نوسی اندروید کرد برای اولین برنامه ما برنامه ای ساده تحت عنوان Hello World را ایجاد و اجرا میکنیم که تنها شامل یک رشته میباشد پس به صورت زیر عمل میکنیم

ابتدا از منو File/ New  سپس گزینه Project را انتخاب کرده تا پنجره زیر ظاهر شود

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

در مرحله بعد مانند تصویر زیر نامی برای برنامه خود انتخاب کرده که هنگام تایپ نام برنامه همزمان به صورت اتوماتیک دو فیلد Project Name , Package Name نیز با مقادیر مشخص که معمولا با نامی که توسط کاربر تعیین شده پر میشوند

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

در قسمت PackageName نیز میتوانید نام انحصاری خودتان را برای پروژه قرار دهید که باید یک اسم اختصاصی و مشخص برای خودتان را انتخاب کنید که اگر میخواهید آدرس سایتی را قرار دهید ابتدا باید .com یا .net یا .. را بنویسید سپس نام سایت این قانون نام گذاری پکیج در اندروید است که حتی میتوانید نام خود را بنویسید توجه کنید که در اسم پکیج نباید فاصله بگذارید و همچنین نباید از – استفاده کرد و باید از _ استفاده کنید.

چهار لیست کشویی پایین نیز که به ترتیب کمترین SDK مورد نیاز , SDK هدف یا حداکثر , API که برای کامپایل برنامه استفاده شود و تم برنامه که به صورت پیش فرض خود مقادیری دارند که در صورت نیاز میتوان آن هارا تغییر داد که البته باید قوانینی رعایت شود که در صورت عدم رعایت این قوانین دکمه Next غیر فعال شده و دلیل غیر فعال شدن یا به عبارت دیگر متن خطا در بالای پنجره نشان داده میشود (که در تصویر فوق یک اخطار مبنی بر عدم استفاده از نام پکیج میباشد).

.

پس از تکمیل این موارد و کلیک کردن دکمه Next دو مرحله دیگر را بدون تغییر(در صورت نیاز تغییراتی را ایجاد میکنیم) مرحله بعد را بدون تغییر رد میکنیم و در مرحله سوم باید تمی برای اکتیویتی خود ایجاد کنیم(در ادامه بیشتر در رابطه با اکتیویتی ها بحث خواهیم کرد)

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

در مرحله اخر نیز نام اکتیوتی و نام Layout را مشاهده میکنیم (در صورت نیاز میتوان اقدام به تغییر آنها کرد) و در انتها نیز دکمه Finish را کلیک میکنیم و مراحل ایجاد پروژه تمام میشود.

حال ما میخواهم یک text یا رشته ایجاد کنیم که برای اینکار دو روش وجود دارد یکی کدنویسی و یکی به صورت گرافیکی که برای کدنویسی تنها کافیست طبق شکل زیر برروی activity_main.xml دابل کلیک کرده و زبانه activity_main.xml را که در تصویر مشخص شده فعال کنید

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

سپس در قسمت کدنویسی کدهای مشخص شده در تصویر زیر را وارد میکینم

.

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

پس از وارد کردن این دستورات برای ذخیره تغییرات Ctrl+S را فشرده و برای دیدن نتیجه بر روی نام پروژه کلیک راست کرده سپس Run as و Android Application را کلیک کرده و چند لحظه صبر میکنیم تا ماشین مجازی اندروید(یکی از دستگاه های نصب شده در برنامه) ظاهر شده و شروع به کار کند. میتوان مانند تصویر زیر برنامه ایجاد شده را در منو پیدا و اجرا کرده و نتیجه را دید

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

حال برای ایجاد رشته به صورت گرافیکی باید زبانه Graphical layout که در کنار activity_main.xml قرار دارد را فعال کرد و همانگونه که در تصویر زیر مشخص شده در نوار ابزار سمت چپ میتوان انواع اشیایی که میتوان استفاده کرد را مشاهده کرد که در این پروژه ما تنها از TextView و Button استفاده میکنیم که برای اضافه کردن این اشیا نیز تنها کافیست هرکدام از اشیا را Drag کرده و به صفحه گرافیکی موبایل اضافه کرد و آنها را در صفحه جابجا کرد.

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

همچنین برای تغییر خصوصیات اشیا مانند سایز و رنگ و متن هر کدام از آنها میتوان به قسمت Properties که در تصویر فوق با فلش مشخص شده مراجعه کرد. پس از انجام این مراحل نیز مانند روش قبل اقدام به اجرا و مشاهده نتیجه میکنیم.

معماری اندروید

حال که اولین پروژه اندروید خود را ایجاد کردیم زمان آن است که به قسمت های مختلف پروژه توجه بیشتری کنیم. و بیشتر در رابطه با عملکرد هر قسمت آشنا شویم پس به تصویر زیر دقت فرمایید

 

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هفتم

همانگونه که در تصویر مشاهده میکنید فولدر هایی شماره گذاری شده که دانستن کاربرد های این فولدر ها و زیر شاخه های آنها میتواند مفید باشد

۱-SRC

این بخش حاوی فایل های .Java مربوط به پروژه میباشد. به طور پیش فرض شامل فایل های منبع MainActivity.java میباشند که دارای کلاس های اکتیویتی هستند که زمانی که برنامه را با آیکون مربوط اجرا میکنید اجرا میشوند.

۲-Gen

این بخش شامل فایل های .R میباشد. یک فایل تولید شده توسط کامپایلر که به تام منابع یافته شده در پروژه شما اشاره دارد.و به هیچ عنوان نباید آنهارا تغییر دهیم و حتی در صورت تغییر نیز دوباره تولید میشود و به این نکته توجه کنید که در صورت وجود خطا هیچ تغییری در آن نباید تغییر دهید بلکه در بخش های دیگر برنامه که به آن اشاره شده باید تغییر یابند.

۳-Android 6.0

این آیتم حاوی فایل android.jar است که دارای تمام کتابخانه کلاس هایی است که در برنامه مورد نیاز است.

۴-assets

این فایل حاوی فایل های موردنیاز از قبیل Html , Text , Database و.. است.

۵-bin

این فولدر شامل فایل های پکیج اندروید .apk است که میتواندی فایل apk تولید شده را به راحتی کپی کرده و  در اختیار دیگران قرار دهید.

.

۶-res

شامل فولدر هایی است که با تغییر نام آنها خطایی در gen رخ میدهد.

۷-res/drawble-hdpi

این یک شاخه برای اشیا تصویری که طراحی شده اند برای صفحه هایی با تراکم بالا

۸-res/layout

این شاخه برای فایل هایی است که رابط های کاربری برنامه را مشخص میکنند.

۹-res/values

این شاخه برای فایل های XML مختلف دیگر میباشد که شامل مجموعه از منابع مثل رشته ها و رنگ تعاریف.

۱۰-AndroidManifest.xml

این فایل را میتوان به عنوان شناسنامه برنامه معرفی کرد.در این بخش است که باید مجوز های دسترسی که برنامه ما نیاز دارد مشخص شود و همچنین قابلین های آنها نیز تعیین شود(در ادامه آموزش بیشتر در این مبحث صحبت خواهیم کرد)

مدرس : خانم مهندس داودی نژاد

آموزش اندروید فصل اول قسمت ششم

آموزش اندروید فصل اول قسمت هفتم

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *