آموزش اندروید فصل سوم قسمت اول – Notification bar

آموزش برنامه نویسی اندروید فصل سوم

در قسمت نوزدهم آموزش اندروید درباره نحوه نمایش پیام ها و اطلاعات مهم در قسمت Notification bar یا Status bar بحث کرده ایم و دلیل استفاده از این روش این است که کاربر برای مدت دلخواهی پیام موجود در Notification bar را خواهد داشت پس برای نمایش اطلاعات مهم از این روش استفاده میکنیم.

آموزش اندروید فصل سوم قسمت نوزدهم – اعلانات

توجه : برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید.

نمایش اعلامات (پیام ها  و اخطارها)

تا اینجا  در آموزش های خود از Toast برای نمایش اعلان ها استفاده میکرد این کلاس زیاد کاربردی نیست چون پیام را معمولا پس از چندین ثانیه محو میکند و اگر پیام محتوی مهمی داشته باشد کاربر پس از چند ثانیه آن را از دست خواهد داد.

به همین دلیل برای نمایش پیام های مهم تر راه متداول تری وجود دارد. میتوانیم از Notification bar استفاده کنیم و پیام خود را به آنجا بفرستیم که در بالای صفحه نمایش دستگاه اندروید نمایش داده شود که عموما به آن Status bar نیز گویند.با تمرین زیر بیشتر با این روش آشنا خواهید شد.

در کل ایجاد پیغام اعلان سه مرحله دارد که شامل مراحل زیر است:

۱-ایجاد Builder از Notification که به طروق مختلف انجام میشود برای مثال میتوان بدین صورت تعریف کرد

۲-در مرحله دم باید با استفاده از این شی Builder ویژگی های مختلف اعلان را ازجمله آیکن ومتن و … را مشخص کرد

۳-تعریف عملیات اعلان که این مرحله اختیاری بوده و در صورت نیاز میتوان تعریف کرد (که این عملیات میتواند شامل هدایت کردن کاربر به اکتیویتی دیگر یا مکان دیگر و.. باشد) که در صورت نیاز به تعیین عملیات باید از شی PaddingIntent استفاده کنیم که شامل intentست که اکتیویتی مقصد را مشخص میکند.

۴-در مرحله آخر باید اعلان را به سیستم ارسال کرد که با استفاده از ()NotificationManager.notify اینکار را انجام میدهیم همچنین با استفاد از متد ()NotificationCompat.Builder.build  تمامی ویژگی هایی که برای اعلان تنظیم کرده ایم را به سیستم ارسال میکنیم

پروژه جدیدی به نام NotificationPrj ایجاد کرده و همچنین یک فایل xml با نام  notification.xml در مسیر res/layout و یک فایل جاوا بانام NotificationView.java ایجاد میکنیم .

.

حال در فایل activity_main.java نیز یک دکمه قرار میدهیم تا با فشردن آن یک رخداد در notification bar ایجاد شود.

حال به قسمت کلاس های برنامه میرویم و در اکتیویتی NotificationView.java چنین کدنویسی میکنیم

و همچنین در فایل MainActivity.java نیز مشخص میکنیم که با فشردن دکمه موجود در فایل main_activity.xml چه اتفاقاتی رخ دهد.

حال میتوان برنامه را اجرا کرد و نتیجه را مطابق شکل زیر مشاهده کرد.

آموزش کاربردی اندروید-قسمت نوزدهم

آموزش کاربردی اندروید-قسمت هجدهم

روش کار

برای نمایش یک پیام ابتدا یک شی Intent ایجاد کرده که به کلاس NotificationView اشاره دارد

در ادامه نیز یک شی PendingIntent نیز ایجاد میکنیم. این شی به شما اجازه میدهد در برنامه خود تا عملیاتی را به زمان دیگری موکول کنید.حال در این زمان ممکن است برنامه شما در حال اجرا و یا اجرا نباشد بدین شکل عمل میکنیم

متد ()getActivity یک شی PendingIntent دریافت میکند سپس میتوان به وسیله آرگومان های زیر آن را تکمیل نمود:

  • Context :context برنامه
  • Request code : کد درخواستی از اینتنت که در ادامه برنامه ممکن است برای تغییر اعلان از آن استفاده کرد.
  • Intent: اینتنت برای اجرای اکتیویتی هدف یا مقصد
  • Flags : نشان دهنده این است که آیا کتیویتی باید اجرا گردد

سپس یک شی از کلاس NotificationManager و Notification ایجاد میکنیم

در کلاس Notification میتوان اطلاعات پیام از جمله آیکون  و متن و .. را مشخص کنیم.

مدرس : خانم مهندس داودی نژاد

آموزش اندروید فصل دوم قسمت دهم

آموزش اندروید فصل سوم قسمت دوم

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *