آموزش اندروید فصل اول
ماشین مجازی اندروید – برنامه نویسی اندروید – قسمت هشتم
1395-02-22
آموزش شی گرایی
آموزش شی گرایی – قسمت پنجم
1395-02-27
آموزش برنامه نویسی اندروید

آموزش برنامه نویسی اندروید

در قسمت نهم آموزش برنامه نویسی اندروید در رابطه با دو بخش پروژه اندروید شامل محتوی Manifest و R.java که نقش بسیار مهمی در ساخت برنامه اندروید دارد صحبت میکنیم همچنین مهمترین بخش هر برنامه اندروید که وظیفه ارتباط برقرار کردن با کاربر را دارد و Activity (اکتیویتی در اندروید) نیز نامیده میشود به طور مفصل توضیح داده ایم و سعی شده بدنه و رویدادهای موجود در اکتیویتی را دقیق و مفصل شرح دهیم

اکتیویتی در اندروید – برنامه نویسی اندروید – قسمت نهم

توجه : برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید.

محتوی مانیفست (Manifest)

همانگونه که در آموزش قبل توضیح  داده شد manifest  به عنوان شناسنامه برنامه معرفی میشود پس محتوی manifest نیز باید حاوی ویژگی های ریز برنامه باشد که برای شناختن مشخصات برنامه بتوان از آنها استفاده کرد به همنی دلیل محتوی manifest را شرح میدهیم اما در ادامه آموزشات برنامه نویسی اندروید میتوانید بهتر آنهارا درک کنید.

به تصویر زیر دقت فرمایید

فایل manifest اندروید

فایل manifest اندروید

پس از کلیک کردن بر روی AndroidManifest.Xml در قسمت Package Explorer در پنجره باز شده برروی AndroidManifest.Xml که در تصویر نیز با فلش مشخص شده کلیک کرده تا کدهای درون manifest را ببینیم.

  • “package=“com.example.helloworld نام پکیج در این فایل قرار دارد.
  • “android:versionCode=“1 این قسمت مربوط به نسخه برنامه میباشد که بعدها ممکن است در بروزرسانی مورد استفاده قرار بگیرد
  • “android:versionName=“1.0 نام ورژن کنونی ۱٫۰ میباشد که این قسمت معمولا برای نشان دادن به کاربر استفاده میشود. قالب این تنظیم به صورت <point>.<minor>.<major>میباشد.
  • “android:minSdkVersion=“8 این بخش تعیین کننده حداقل نسخه SDK مورد نیاز برای اجرای برنامه بر روی دستگاه های اندرویدی میباشد.
  • “android:icon=“@drawable/ic_launcher این برنامه از فایل عکس موجود در فولدر drawble استفاده میکند
  • “android:label=“@string/app_name در واقع این بخش نشان میدهد که این برنامه رشته ای به نام app_name در فایل xml میباشد.
  • “android:name=“.MainActivity در این برنامه تنها یک اکتیوتی وجود دارد به نام java . این اکتیویتی نیز هم نام برنامه در string.xml ذخیره شد.
  • در تعریف activity بخشی به نام <intent-filter> (در ادامه آموزش به طور کامل در رابطه با activityها و intentها صحبت خواهیم کرد)وجود دارد.

-< / “action android:name=“android.intent.action.MAIN > این عبارت به اکشن intent-filter اشاره دارد بدین معنی که این activity به عنوان نقطه شروع برنامه تعیین شده.

 -</ “category android:name=“android.intent.category.LAUNCHER> مشخصه category برای intent-filter که به شرح بالا میباشد برای مشخص کردن لیست دستگاه های قابل اجرا برای برنامه میباشد. 

فایل R.java

به محض اینکه فایل یا فولدری به برنامه اضافه کنیم Eclipse فایل R.java را به طور اتوماتیک اضافه میکند. اکیدا توصیه میشود. این فایل را دستکاری نکنید چون خود برنامه در صورت نیاز به ویرایش این فایل میپردازد.

نکته قایل توجه دیگر این است که اگر فایل R.java را حذف کنیم Eclipse خود به صورت آنی اقدام به ایجاد دوباره آن میکند که اگر این فایل ایجاد نشد بدین معنی است که برنامه دارای خطایی میباشد پس باید در فایل های xml مثل AndroidManifest.xml نگاهی بیندازیم.

در نهایت نیز کدی که activity را به رابط کاربری(main.xml) متصل میکند setContentView() است که به شکل زیر در  MainActivity.java قرار میگیرد

 @Override

  protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {

  super.onCreate(savedInstanceState);

 setContentView(R.layout.activity_main);

 }

بنابراین R.layout.activity_main به main.xml اشاره میکند که در res/layout قرار دارد هرگاه فایل جدیدی در res/layout ایجاد کنیم نام فایل در R.java ایجاد میشود.متد onCreate() یکی از چندین متدیست که هنگام بارگزاری activity فراخوانی میشود.

درک مفهوم اکتیویتی در اندروید

اکتیویتی در اندروید را میتوان به عنوان رابط کاربری برنامه با کاربر دانست.هربرنامه میتواند هیچ یا چند اکتیویتی داشته باشد اما به صورت معمول هربرنامه یک اکتیویت دارد که هدفش تعامل با کاربر است. از زمانی که یک اکتیوتی نمایش داده میشود تا زمانی که محو شود کارهایی انجام میدهد که به آن چرخه زندگی یک اکتیویتی (Life Cycle) گویند.

درک و آشنایی با چرخه زندکی اکتیویتی این امکان را به برنامه نویس میدهد تا از اجرای صحیح برنامه خود اطمینان حاصل کند. علاوه بر اکتیوتی در اندروید ۴ قسمت دیگری به نام فرگمنت نیز پشتیبانی میشود که از اندروید ۳ (تبلت ها) به ارث رسیده است میتوان گفت فرگمنت ها نوعی اکتیویتی های مینیاتوری است تا به وسیله آنها بتوان اکتیویتی ها شکل و فرم گیرند (در ادامه بیشتر در ارتباط با فرگمنت ها توضیح خواهیم داد).

در ارتباط با بحث اکتیویتی ها مبحث دیگری به نام intent ها نیز وجود دارد. اینتنت ها مانند یک چسب عمل میکنند بدین معنی که اکتیویتی های برنامه های مختلف را با هم یکپارچه میکند به گونه ای که بتوانند باهم کار کنند و این تصور را بوجود می آورد که تمام کارها توسط یک برنامه واحد انجام شده.

رویدادهای اکتیویتی

کلاس پایه اکتیویتی رویدادهایی را تعریف میکند که ممکن است در طول چرخه اکتیویتی اتفاق بیفتد این رویدادها عبارتند از :

  • onCreate() : وقتی که اکتیویتی برای اولین بار اجرا میشود فراخوانی میگردد.
  • onStart() : وقتی که اکتیویتی به کاربر نمایش داده میشود فراخوانی میگردد.
  • onResume() : وقتی که اکتیویتی شروع به تعامل با کاربر میکند فراخوانی میگردد.
  • onPause() : وقتی که اکتیویتی کنونی موقتا نگه داشته میشود و اکتیویتی قبلی درشروع به کار شدن است فراخوانی میگردد.
  • onStop() : وقتی که اکتیویتی دیگر به کاربر نمایش داده نمیشود فراخوانی میگردد.
  • onDestroy() : قبل از اینکه اکتیویتی کاملا از بین برود توسط سیستم فراخوانی میگردد.
  • onRestart() : وقتی که اکتیویتی پس ازتوقف دوباره شروع به کار میکند فراخوانی میگردد.
  • به صورت معموول هنگام ایجاد اکیتیویتی رویداد onCreate() بوجود می آید که در غیر این صورت نیز میتوان خود اقدام به تایپ این رویداد کرد. رویداد onCreate() رابط کاربری رانمایش میدهد.

در شکل زیر رویدادها و کارهایی که ممکن است در یک چرخه اکتیویتی رخ دهد نمایش داده شده

اکتیویتی در اندروید

اکتیویتی در اندروید

مدرس : خانم مهندس منطق

ماشین مجازی اندروید – برنامه نویسی اندروید – قسمت هشتم

کار با اکتیویتی ها – برنامه نویسی اندروید – قسمت دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *